Cu siguranta toata lumea a auzit de firmele Zara, Bershka sau Stradivarius, dar cati stiu cine este persoana care se afla in spatele acestor afaceri de succes? Numele sau este Amancio Ortega, are 75 de ani si este cel mai bogat om din Spania, al doilea din Europa si pe locul 7 in topul celor mai bogati oameni din toata lumea, cu o avere de 31 miliarde de dolari conform revistei Forbes.
Amancio Ortega se naste la data de 28 martie 1936 in Villamanin, Spania, tatal sau fiind lucrator al cailor ferate, iar mama menajera. La varsta de 13 ani se muta impreuna cu familia in La Coruna, centrul traditional al industriei textile iberice. Prima sa slujba a fost cea de comis-voiajeur pentru un producator de camasi de lux. Inca de atunci isi da seama ca procesul de distributie consuma foarte multi bani, iar aceste costuri ar putea fi reduse daca magazinele respective si-ar produce singure articolele vestimentare, cat mai aproape de magazine si implicit de clienti. Aceasta idee avea sa o aplice mai tarziu, aduncadu-i un succes enorm.
La inceputul anilor 60' Amancio devine managerul unui magazine adresat unui numar mic de oameni instariti din orasul La Coruna. Pentru prima data are ocazia sa isi puna in aplicare sistemul pe care il gandise si sa produca haine de calitate la preturi reduse, pe care le distribuie in magazine locale. In urma succesului avut cu sistemul gandit de el isi deschide in anul 1963, la varsta de 27 de ani, propria afacere, "Confecciones Goa".
In anul 1975 este inaugurat primul magazin Zara, amplasat pe strada cu cel mai intens trafic din La Coruna. Pana in anul 1989 peste 100 astfel de magazine sunt deschide in toata Spania. Secretul succesului consta in controlul total asupra lantului de productie si distributie. Produsele ajungeau de pe plansa de desen pe rafturile magazinelor in 2-3 saptamani, de 12 ori mai rapid decat orice alta firma in domeniu. Un produs nu sta pe raft mai mult de patru saptamani, incurajand astfel clientii sa viziteze cat ma ides magazinul.
Cu ajutorul unui sistem de logistica foarte bine pus la punct de Amancio Ortega, toate datele primate din magazine erau centralizate, oferind astfel informatii foarte valoroase conducerii. Astfel aflua in cel mai scurt timp ce produse au success si care trebuie scoase imediat din circuit.
Dupa ce sistemul de logistica functiona perfect, Ortega a inceput sa extinda piata de desfacere si astfel in 1988 a inaugurat primul magazine in afara tarii, in orasul Porto din Portugalia. In urmatorii doi ani patrunde pe piata din Franta si din SUA, a urmat Mexic, Grecia, Belgia sau Suedia. Pe parcursul acestor dezvoltari grupul Inditex detinut de Amancio Ortega si-a marit portofoliul cu noi firme de haine si nu numai. Astfel in 1991 apare ?Pull and Bear?, in 1996 "Massimo Dutti", in 1998 ?Bershka?, "Stradivarius" in 1999, "Oysho" in 2001 si apoi "Zara Home". Asftel reteau de magazine a crescut in fiecare an, ajungand la peste 5000 de magazine in mai bine de 77 de tari. In luna octombrie a anului 2003 grupul Inditex a patruns pe piata romanesca deschizand intreaga suita de magazine in mai multe locatii din Bucuresti si din tara.
Modelul de dezvoltare al grupului Inditex (Industria de Diseno Textil) este predat in multe scoli de bussines, desi Amancio Ortega nu are studii de specialitate in acest domeniu. Publicatia "Financial Times" plaseaza compania Inditex (peste 92.000 de angajati in intreaga lume) pe locul trei in topul celor mai mari retaileri ai lumii, dupa Wal Mart si Tesco.
In ciuda succesului enorm si averii colosale pe care o detine, Amancio Ortega este un om foarte discret. Desi detine proprietati in multe orase ale lumii traieste cu cea de-a doua sotie intr-un apartament situat in centrul orasului La Coruna. Nu poarta niciodata cravata, se imbraca in jeansi si camasa, nu a acordat pana in prezent nici un interviu si nu se duce decat foarte rar la evenimente oficiale. Are 3 copii care il ajuta in afaceri si care cel mai probabil vor prelua compania dupa retragerea sa. Alte domenii in care este implicat Amancio Ortega sunt moda, petrol, turism, imobiliare, domeniul bancar si de putin timp este patronul echipei de fotbal Deportivo La Coruna.
Simplitatea acestui om este de apreciat, in ciuda cifrelor cu care se poate lauda in intreaga sa cariera. Cel mai bun slogan cu care poate fi caracterizata evolutia lui Amancio Ortega este dat de revista Forbes: "From Zero to Zara!" (De la Zero la Zara).