Lectia care deschide cursul "Literatura, pe intelesul tuturor" trateaza Umanismul, miscare social-culturala care anunta abolirea fanatismului, a dogmatismului religios si a regimului impus de Inchizitie. Asadar, este important de retinut ca umanismul a aparut in sec. XIV-XVI, intr-o perioada denumita sugestiv Renastere, ca reactie impotriva acelor timpuri sangeroase si intunecate.
Termenul umanism are doua sensuri:
unul mai larg: dragoste fata de oameni
altul mai restrans: dragoste pentru valorile antichitatii greco-romane
Printre caracteristicile, temele principale ale acesti miscari, se numara increderea in libertatea, demnitatea si perfectabilitatea omului, pus in prim planul preocuparilor umanistilor, increderea in libertatea, demnitatea si perfectabilitatea omului, ratiunea ca motor al evolutiei umane, promovarea omului universal, multilateral, armonia dintre om si natura si admiratia fata de valorile antichitatii greco-latine.
Aceasta miscare a aparut in Italia, Florenta, si a cuprins Batranul Continent de indata, lasand in urme opere celebre si autori la fel de celebri. Ii numim pe italienii Marsilio Ficino, Pico della Mirandola, Niccolo Machiavelli, Giovanni Boccaccio, francezii, Francois Rebelais, Montaigne si englezii Thomas Morus, Francis Bacon.
Umanismul, ocazia romanilor de a-si consemna indentitatea
Umanismul a reprezentat pentru cultura romana, incipitul literaturii si a constiintei nationale. Operele literare erau o forma de a trasa istoria, de a evidentia identitatea romanilor, latinitatea limbii si de a educa poporul.
Asadar, temele si influentele regasite la nivel european in perioada umanismului, s-au adaptat realitatilor romanesti de la acea vreme si au nascut teme si idei derivate:
originea latina a poporului si a limbii romane
continuitatea existentei acestui popor pe pamantul romanesc
unitatea tuturor romanilor din provinciile romanesti
rolul civilizator al tipariturilor
caracterul educativ al istoriei
credinta in adevar si documente
salvarea oamenilor din ignoranta
Reprezentanti romani ai umanismului au fost Grigore Ureche, Miron Costin, Constantin Cantacuzino, Dimitrie Cantemir. Formele literare de manifestare a culturii si identitatii poporului roman au fost rudimentare, lipsite de poezie, insa concise si pe alocuri lacunare: letopisete, cronici si cronografe. Aceasta cuprindeau naratiuni si descrieri nepartinitoare care au ajutat istoricii sa identifice caracterul catorva domnitori.
Grigore Ureche, umanism si constiinta nationala
In continuare vom identifica trasaturile umanismului romanesc in opera lui Grigore Ureche (1590-1647), "Letopisetul Tarii Moldovei de cand s-a descalecat tara si de cursul anilor si de viata domnitorilor de la Dragos Voda pana la Aaron Voda" (1359-1594). Intentiile educative sunt clar exprimate de autor, "sa ramaie feciorlor si nepotilor, sa le fie de invatatura,despre cele rele sa se fereasca si sa socoteasca, iara despre cele bune sa urmeze si sa invete si sa se indirepteze", acesta subliniind caracterul formator al istoriei.
In opera "Predoslovie catre cititor", Grigore Ureche reproduce o perioada sangeroasa, plina de intrigi, batalii si crime. Aminteste chiar si de legenda intemeierii Moldovei, cand Dragos-Voda, ajutat de personajul fabulos al catelusei Molda, stabileste inceputurile tarii pe acele meleaguri.
Din dorinta de a lasa mostenire posteritatii faptele si evenimentele petrecute in acele vremuri, autorul aminteste in cronica sa si de neamul Musatinilor. O atentie speciala este acordata domniei lui Stefan cel Mare, simbol al libertatii si dreptatii nationale. Totodata, avem de-a face cu primul potret al domnitorului roman: "Fost-au acest Stefan Voda un om nu mare de statu,manios si de graba varsatoriu de sange nevinovat;de multe ori la ospete omoraia fara giudet. Amintrelea era om intreg la fire, nelenesu,si lucrul sau stia a-l acoperi,si unde nu gandeai, acolo il aflai. La lucruri de razboaie mester; unde era nevoie, insusi se varaia,ca vazandu-l ai sai, sa nu indarapteze, si pentru aceia raru razboiu de nu biruia. Si unde il biruia altii, nu pierdea nadejdea,ca stiindu-sa cazut gios,sa radica de-asupra biruitorilor".
Un aspect esential in opera umanista a lui Grigore Ureche este reprezentat de cronologia faptelor, care releva unul dintre motoarele acestei miscari cultural-sociale la romani, si anume consemnarea istoriei prin documente. Dintre bataliile purtate de Stefan cel Mare cu turcii, o atentie deosebita este acordata luptei de la Podul Inalt (1475).
Originea latina a poporului si a limbii romane si unitatea tuturor romanilor din provinciile romanesti sunt exprimate clar in capitol "Pentru limba noastra moldoveneasca", in care este mentionat ca "de la Ram ne tragem". Inca o data, putem observa caracterul obiectiv si impersonal al autorului, care nu se lasa condus de mraja latinitatii si recunoaste ca exista si cuvinte imprumutate de la vecini "Ce fiindu tara mai de apoi ca la o slobozie, de primprejur venindu si discalicandu, din limbile lor s-au amestecat a noastra: de la ramleni, cle ce zicem latina, paine, ei zic panis, carne, ei zic caro, gaina, ei zic galena, muiaria, mulier, fameia, femina, parinte, pater, al nostru, noster si altele, multe din limba latineasca, ca de ne-am socoti pre amanuntu, toate cuvintele le-am intelege".
Dupa cum anuntam mai sus, una din temele umanismului romanesc este reprezentata de unitatea romanilor din toate provinciile romanesti. "cati se afla locuitori in Tara Ungureasca si la Ardeal si la Maramoros, de la un loc sunt cu moldovenii si toti de la Ram se trag". Aceste scrieri nu sunt facute la intamplare, dintr-un soi de simtamant patriotic, ci pe baza unui studiu si a unei documentatii stiintifice. Inca o data este subliniat caracterul obiectiv, istoric al primelor forme de literatura romana.
@motick: Doar printat poate fi (dupa ce te loghezi pe site, vei vedea in partea dreapta sus la fiecare lectie si la fiecare tutorial un link: Printeaza)
-2Raspunde Ai votat deja acest comentariu!Multumim pentru votul tau!
Raspunde
Pentru a adauga comentarii trebuie sa fii membru eCursuri.ro
Intra in contul tau sau inregistreaza-te GRATUIT (dreapta sus)
Adauga comentariu
Pentru a adauga comentarii trebuie sa fii membru eCursuri.ro
Intra in contul tau sau inregistreaza-te GRATUIT (dreapta sus)